Większość osób, które stawiają swoje blogi, korzystają z popularnego i łatwego w obsłudze WordPress’a. Dlatego w tym poradniku postanowiliśmy opisać kilka najważniejszych rzeczy, jakie powinniście zrobić, aby zoptymalizować swojego WordPressa pod kątem SEO.

Optymalizacja serwisów

Blogi/strony www utworzone na platformie WordPress cieszą się bardzo dużą popularnością. Jest to spowodowane tym, że WordPress udostępnia swój system za darmo, który jest prosty w konfiguracji, ma wygodny interfejs i posiada mnóstwo przydatnych pluginów. Jednak duża część osób podczas tworzenia swojej strony zapomina o tak istotnej kwestii, jaką jest przygotowanie go do wypozycjonowania w wynikach wyszukiwania. W konsekwencji prowadzi to do problemów z zajęciem wysokich pozycji, z których nasza strona uzyskuje największy traffic.

Dlatego warto przeprowadzić szereg zabiegów mających na celu wewnętrzną optymalizację i usunięcie przeszkód, które mogą wyniknąć w rezultacie niewłaściwej pracy zainstalowanych pluginów.

Określenie podstawowej wersji strony

Nazwa domeny serwisu może być zapisana na dwa różne sposoby: z prefiksem www i bez niego. Dla wyszukiwarki to dwie różne strony. Z punktu widzenia przeglądarek, strona z www jest uważana jako subdomena. Dlatego podczas tworzenia swojego bloga lub strony należy wskazać wersję domyślną i na nią ustawić przekierowanie 301 z drugiej wersji. Utworzymy to w plikach .htaccess

Optymalizacja struktury URL

Na drodze do skutecznego wypozycjonowania swojego bloga lub strony jest struktura URL podstron. Wyszukiwarki, tak jak i użytkownicy, lepiej odnoszą się do zrozumiałych adresów, tzw. przyjaznych URL. Niestety, WordPress domyślnie generuje nieatrakcyjne URLe typu twojadomena.pl/?p=920.

Aby nasze URLe doprowadzić do porządku, aby zawierało słowo kluczowe, należy przejść do panelu administratora w ustawieniach przejść do zakładki PERMALINKS i ybrać jeden z dwóch sposobów zmiany struktury URLi: POST NAME (tytuł posta) lub CUSTOM STRUCTURE (dowolna struktura).

Pamiętajcie, że jeśli zmienicie strukturę URL na stronach już zaindeksowanych przez wyszukiwarkę, w celu uniknięcia utraty ruchu należy pamiętać, aby ustawić przekierowanie 301 z postów o starej strukturze adresu na ten sam post pod nowym adresem. Narzędzia – plik .htaccess albo plugin Change Permalink Helper.

Wykorzystanie tagów H1 i H2

W szablonach dla WordPressa często pojawiają się błędy związane z użyciem znaczników nagłówków. Właściwa optymalizacja bloga lub strony zakłada tylko jedno użycie nagłówka H1. Dość często w szablonach spotykany jest jeden tytułowy H1 w nagłówku strony i kolejny w tytule posta – jest to błąd. Można to zmienić za pomocą tagów warunkowych. Prawidłowa struktura powinna wyglądać następująco:

  • H1 w nagłówku strony tylko na stronie głównej;
  • H1 w tytule postów na podstronach;
  • H1 w nagłówku kategorii i znacznika w archiwum;
  • H2 w tytule postów w liście na wszystkich stronach blogu.

Sprawdzenie szybkości ładowania się stron

Niemniej istotnym czynnikiem decydującym o sukcesie serwisu jest szybkość ładowania się stron. Powolne ładowanie negatywnie wpływa na zachowanie odwiedzających stronę i tym samym na pozycję strony w rankingu Google. W internecie jest wiele stron ogólnodostępnych, które pomogą Wam w sprawdzeniu szybkości strony. Jednym z lepszych narzędzi do tego jest PageSpeed Insights. Jeśli jakieś problemy wyjdą na jaw, wyeliminuj je.

Wykorzystywanie pluginów SEO

Najpopularniejszą wtyczką SEO dla blogów i stron postawionych na WordPress uznaje się SEO by Yoast. W jednym narzędziu otrzymujecie wszystkie niezbędne instrumenty dla optymalizacji: sterowanie indeksacją, dodanie “okruszków chleba”, mapy serwisu, zapełnianie znaczników Title, Keywords, Descriptions i wiele innych. W celu zwiększenia tempa ładowania się stron można posłużyć się pluginem W3 Total Cache i plugin Better WordPress Minify.

Stworzenie rozszerzonego snippetu

Dla pozycjonujących się w wyszukiwarce Google bardzo przydatna będzie wtyczka Schema Creator. Za pomocą tego narzędzia można dodać mikrodane schema.org do waszych postów, aby stworzyć rozszerzony snippet w wynikach Google. Poprawi to klikalność Waszych postów.

Odświeżenie treści

Najważniejszą rzeczą w prowadzeniu bloga lub strony są bez wątpienia autorskie treści. Publikacje powinny być tematyczne, unikalne, ale również interesujące dla czytelników, które będą zawierały optymalną ilość słów kluczowych. Ważną rolę odgrywa regularne uaktualnianie treści. Nie należy zapominać o formatowaniu: akapity, podtytuły, grafika, pozytywnie wpływają na lepszy odbiór tekstu i pozytywnie wpływają na SEO.

Optymalizacja grafiki

Wyszukiwarki indeksują cały content blogu lub strony, w tym również grafikę, która jest brana pod uwagę w tworzeniu wyników wyszukiwania. Nie należy ignorować optymalizacji obrazów. W edytorze grafiki WP pozwala dodać tytuł, alt, podpis i opis, wykorzystajcie to.

Podłączenie narzędzi analitycznych

Analityka jest nieodłączną częścią pozycjonowania. Bez analizowania danych będziecie działać na ślepo, nie posiadając możliwości efektywnego kierowania kampanią reklamową. W Internecie jest bardzo dużo narzędzi analitycznych, pozwalających zbierać informacje o ilości odwiedzijących oraz ich zachowaniu na stronie, a także źródła ruchu, frazach kluczowych, z których przechodzą użytkownicy na Wasze serwisy, i innych niemniej ważnych czynników. Niewątpliwie najbardziej popularnym z nich jest Google Analitycs.

Integracja z sieciami społecznościowymi

Wyszukiwarki biorą pod uwagę przeróżne formy aktywności Internautów w serwisach społecznościowych (udostępnienia, polubienia i inne), co wpływa na wyniki. Warto umieścić na swojej stronie profile kanałów społecznościowych. Oprócz pozytywnego wpływu na proces pozycjonowania ten instrument zapewni wam również dodatkowy ruch.

Przypisywanie tagów we właściwościach zdjęcia

Opis w atrybucie Alt czy Title powinny dawać więcej informacji o grafice i powinien być z nią powiązany. Należy także pamiętać o nazwie pliku graficznego, on też powinien oddawać sens grafiki. Pamiętajmy, że roboty nie rozpoznają grafiki i identyfikują ją przede wszystkim po nazwie pliku oraz opisach w alt i title. Czym dokładniej opisana grafika, tym lepiej i szybciej zostanie ona zaindeksowana i wyświetlana dla określonych zapytań.