Pewnie wiecie, że YouTube jest największym serwisem video na świecie. Co za tym idzie, coraz częściej Polskie marki prowadzą komunikację w tym serwisie. Jednak popełniają one spore błędy. Dobrze jest się uczyć na własnych błędach, ale jeszcze lepiej na cudzych  Dlatego dzisiaj spróbujemy przyjrzeć się niektórym z nich.

1. Brak strategii kanału

Jednym z największych błędów w prowadzeniu konta na YouTubie jest brak strategii działania, brak pomysłu. Jak się okazuje, zamieszczanie na jednym kanale filmów o różnej tematyce, skierowanych do różnych grup docelowych jest nieskuteczne. Działanie w ten sposób niszczy potencjał wielu ciekawych treści video.

Widzowie YouTube bardzo rzadko subskrybują kanały, na których panuje bałagan i różnorodność kategorii filmów. Widz, który zasubskrybuje kanał daje jednocześnie komunikat „subskrybuję Twój kanał, ponieważ liczę na to, że będziesz publikował tylko interesujące dla mnie treści”.

Subskrypcja jest cenną kartą zaufania

2. Niezoptymalizowana strona główna kanału

Czy wiesz, że dość duża część widzów po obejrzeniu ciekawej dla nich reklamy na YouTube odwiedza kanał marki? Szczególnie wtedy, kiedy reklama ich zainteresowała i widz chce się dowiedzieć więcej o marce. Niestety, często widzowie YouTube spotykają się z niezoptymalizowaną (surową) stroną główną. Można stwierdzić, że strona główna każdego kanału jest swojego rodzaju wizytówką.

Z jednej strony marki na swoje reklamy wydają dziesiątki tysięcy złotych by wyglądały one wyjątkowo i szło je w łatwy sposób zapamiętać. Z drugiej strony zaniedbują tak podstawowe i łatwe do wykonania rzeczy, jak optymalizacja strony kanału.

Jak dobrze zoptymalizować stronę kanału YouTube? Opiszemy tu kilka podstawy, ponieważ to temat na oddzielny artykuł.

  • stwórz unikalną grafikę w tle kanału, pamiętając, aby wyświetlała się właściwie na urządzeniach mobilnych;
  • dodaj linki do swojej strony www i serwisów społecznościowych;
  • usuń sekcję „podobne kanały” – w końcu nie chcemy promować konkurencji;
  • dodaj zwiastun kanału – film, który włącza się automatycznie przy każdym odwiedzeniu Twojego kanału;
  • utwórz playlisty tematyczne

3. Polecanie konkurencyjnych marek

Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie taką sytuację, że sklep XYZ polecałby na swojej stronie internetowej produkty sklepu ABC? Raczej ciężko, prawda? Co ciekawe, a zarazem dziwne, tak się bardzo często dzieje w serwisie YouTube.

Jak wspominaliśmy wcześniej, strona kanału jest wizytówką marki, dlatego nie chcemy promować innych marek o tej samej tematyce. YouTube w swoich ustawieniach posiada domyślnie włączoną funkcję „podobne kanały”. Dzięki tej funkcji YouTube pokazuje odwiedzającemu inne kanały o podobnej tematyce. Nie trudno się domyślić, że widz może w łatwy sposób trafić do konkurencji, a my stracimy klienta.

4. Dedykowane miniatury

Średnio ponad 40min spędza widz podczas jednej sesji oglądania filmów na urządzeniach mobilnych. Łatwo więc się domyślić, że użytkownik ogląda więcej niż jeden film. Na co jednak widz YouTube zwraca szczególną uwagę podczas wybierania kolejnego filmu?

Dużą rolę odgrywają strona główna YouTube, pierwsze pozycje wyniku wyszukiwania i kolumny polecanych filmów. Jednak czy mamy wpływ na to, który film wybierze widz? Zdecydowanie możemy powiedzieć, że tak, mamy na to duży wpływ.

Jeśli zwrócisz uwagę na serwis YouTube, to na pewno dostrzeżesz, że najwięcej obszaru zajmują graficzne miniatury filmów. Wraz z tytułem, mają największy wpływ na współczynnik klikalności.

YouTube umożliwia przesłanie dedykowanej miniatury filmu i warto z tej opcji korzystać. Dzięki niej to my decydujemy jaka grafika pojawi się obok tytułu naszego filmu. Niestety, duża część marek nie korzysta z tej funkcji.

Pamiętaj, aby tworzyć miniatury zgodnie z poniższymi zasadami:

  • Musi ona nawiązywać do treści naszego filmu. Nie możemy wprowadzać widza w błąd;
  • Miniatury, które oszukują użytkownika, negatywnie wpływają na watchtime;
  • Miniatura musi być czytelna na urządzeniach mobilnych, ponieważ odpowiadają one za połowę ruchu na YouTube;
  • Miniatura powinna być spójna z innymi miniaturami na kanale

Pamiętaj, aby zadbać o przygotowanie ładnych, a jednocześnie chwytliwych miniatur do filmów na YouTube.

5. Brak tłumaczeń przy międzynarodowych filmach

Jeśli posiadasz klientów z wielu krajów, musisz spersonalizować do nich przekaz. YouTube pozwalanie tylko na dodawanie napisów, ale także na tłumaczenie tytułów i ich opisów. W przypadku, kiedy część Twoich klientów mówi w języku angielskim, warto stworzyć film i go przetłumaczyć. Pomimo wprowadzenia tej funkcji, bardzo mało marek z niej korzysta. Co więcej, często można spotkać marki, które publikują wiele filmów w różnych tłumaczeniach. Głównym powodem jest brak wiedzy o tej funkcji.

Aby zacząć korzystać z tej funkcji wystarczy wejść w zakładkę „Tłumaczenia” i wybrać język filmu. Wybrany język będzie domyślnym. Następnie w prawej kolumnie dodajemy tłumaczenia w konkretnych językach. Po zakończeniu zapisujemy swoje zmiany.